Από Μηχανής Θέατρο

ΡΑΦΤΗΣ ΚΥΡΙΩΝ



Ζωρζ Φεντώ

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ

Στο έργο Ράφτης κυριών η φάρσα βρίσκει την πιο σπαρταριστή κι απολαυστική εκδοχή της. Γραμμένο στα τέλη του 19ου αιώνα αποτελεί την πρώτη μεγάλη επιτυχία του συγγραφέα και συνεχίζει από τότε τη λαμπρή του διαδρομή φτάνοντας μέχρι και σήμερα να καυτηριάζει με τόλμη και απίστευτο χιούμορ, συμπεριφορές και καταστάσεις που επιστρέφουν ξανά και ξανά. Ταχύς ρυθμός, ανατροπές, κοφτερές ατάκες, συνθέτουν ένα σύμπαν πικάντικο και κωμικό προσφέροντας μας άφθονο γέλιο.

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΩΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΕΔΩ

ΥΠΟΘΕΣΗ ΕΡΓΟΥ


Ο Ζεράρ Μουλινό, επιφανής γιατρός, είναι παντρεμένος με την Υβόν ενώ παράλληλα διατηρεί ερωτική σχέση με τη Σουζάν, σύζυγο του Ωμπέν. Ο Ωμπέν απατά τη Σουζάν με τη Ρόζα, σύζυγο του Μπασσινέ, φίλου του Μουλινό. Ο Μουλινό προκειμένου να μπορεί ανενόχλητος να ζήσει τον παράνομο έρωτά του, νοικιάζει από τον Μπασσινέ ένα διαμέρισμα το οποίο μέχρι πρότινος λειτουργούσε ως ραφτάδικο κι εκεί κανονίζει να συναντήσει τη Σουζάν. Όμως μόνο την ησυχία του δεν θα βρει! Από το «αμαρτωλό» διαμέρισμα περνάνε νόμιμοι σύζυγοι και παράνομοι εραστές, μια πελάτισσα του πρώην ραφτάδικου η οποία επιμένει να της πάρει ο «ράφτης» Μουλινό μέτρα για το καινούριο της φόρεμα, η μητέρα της Υβόν, κυρία Αιγκρεβίλ, υποψιασμένη για τις πονηρές προθέσεις του γαμπρού της και φυσικά ο μπάτλερ του Μουλινό, Ετιέν, το πρόσωπο που θα ανακατώσει ακόμα περισσότερο τα νερά προκαλώντας ξεκαρδιστικές καταστάσεις.

Στο έργο Ράφτης κυριών η φάρσα βρίσκει την πιο σπαρταριστή κι απολαυστική εκδοχή της. Γραμμένο στα τέλη του 19ου αιώνα αποτελεί την πρώτη μεγάλη επιτυχία του συγγραφέα και συνεχίζει από τότε τη λαμπρή του διαδρομή φτάνοντας μέχρι και σήμερα να καυτηριάζει με τόλμη και απίστευτο χιούμορ, συμπεριφορές και καταστάσεις που επιστρέφουν ξανά και ξανά. Ταχύς ρυθμός, ανατροπές, κοφτερές ατάκες, συνθέτουν ένα σύμπαν πικάντικο και κωμικό προσφέροντας μας άφθονο γέλιο. Το κλασσικό σκηνικό περιβάλλον της φάρσας με τις πόρτες έχει την τιμητική του. Η χρήση της πόρτας δεν αποκτάει μόνο διακοσμητικό χαρακτήρα αλλά και δραματουργικό: το άνοιγμα ή το κλείσιμο της σηματοδοτεί όχι απλώς την είσοδο ή την έξοδο από το χώρο αλλά συνάμα την είσοδο ή την έξοδο στο γέλιο, την έκπληξη, την ανατροπή, την έκθεση, την αγωνία, την προσδοκία των ηρώων. Το σκηνικό αυτό «πολυεργαλείο» χρησιμοποιείται με ευφάνταστους τρόπους για να μετατραπεί τελικά σε έναν άλλου είδους καθρέφτη που αντανακλά ξεκαρδιστικά τη ψυχική διάθεση των ηρώων. Κι αν στο Ράφτη κυριών τα πρόσωπα κα τα κοστούμια αλλάζουν, ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί ότι και η δική μας εποχή δεν χαρακτηρίστηκε από εκείνον τον επιφανειακό καθωσπρεπισμό που τόσο εύστοχα και αστεία καυτηριάζει ο Ζωρζ Φεντώ με το έργο του;

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ


Συντελεστές Παράστασης:

  • Σκηνοθεσία-μετάφραση: Δημήτρης Μυλωνάς
  • Σκηνικά: Αμαλία Αντώνη
  • Κοστούμια: MILTOS
  • Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης
  • Μουσική: Παύλος Κατσιβέλης
  • Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη
  • Βοηθος Σκηνοθετη: Βίκυ Παναγιωτοπούλου
  • Βοηθοί Σκηνογράφου: Ιωάννα Γιαννακοπούλου και Ανριέττα Γκιώνη

Παίζουν:

  • Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Μουλινό
  • Νίκη Παλληκαράκη: κυρία Αιγκρεβίλ
  • Ελένη Βαΐτσου: Ρόζα
  • Άννα Ελεφάντη: Σουζάν
  • Παναγιώτης Γουρζουλίδης: Ετιέν
  • Δημοσθένης Φίλιππας: Μπασσινέ
  • Ανδρομάχη Φουντουλίδου: Υβόν
  • Χρυσή Μπαχτσεβάνη: Πομπινέτ
  • Γιάννης Σαμψαλάκης: Ωμπέν

ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ


Ξεκαρδιστική κωμωδία με φρενήρεις ρυθμούς, ίντριγκες, ενέργεια, ζωντάνια και ατελείωτες ανατροπές που προκαλούν αβίαστο γέλιο από έναν καλοκουρδισμένο θίασο που καταθέτει συνετά «υπερβολικές» ερμηνείες για το είδος του κειμένου που παρουσιάζεται. Η φάρσα έτσι όπως θα έπρεπε να είναι!

(Γιώργος Επιτροπάκης 8/12/17 - www.greekaffair.gr/kritiki-theatrou-idame-ton-rafti-kyrion-tou-georges-feydeau/)

Από τα πρώτα λεπτά της παράστασης μπορεί να διακρίνει κανείς πως η λέξη “Στατικότητα” δεν μπορεί να σταθεί σε αυτό το έργο. Κέφι, διάθεση, μπρίο στα ύψη και μια καλής πάστας χιούμορ το οποίο λείπει στις μέρες μας και το αναζητάμε συνεχώς ως καταλύτη στην ζωή μας
Ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης στον ρόλο του Ζεράρ Μουλινό μας εκπλήσσει για τα καλά και μας καλεί να τον ακολουθήσουμε πιστά σε όλες του τις προσωπικές “σκανταλιές”.
Η Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου μας συστήνει έναν ρόλο “αποκάλυψη” για την ίδια, της πεθεράς του Ζεράρ Μουλινό,μιας εκκεντρικής και ευρηματικής παρουσίας η οποία σίγουρα θα σας ξαφνιάσει ΄
Η Ελένη Βαϊτσου μας παρουσιάζει μια ιδιαίτερη εικόνα στην θεατρική σκηνή, με την Ρόζα να αποτελεί σίγουρα μεγάλο ατού στην θεατρική της πορεία.
Η Άννα Ελεφαντή στον ρόλο της Σουζάν κοντρολάρει με απόλυτη μαεστρία την διακύμανση της ψυχολογίας της και καλείται να βρεθεί αντιμέτωπη με διαφορετικές και σπαρταριστές καταστάσεις που σίγουρα αφήνει σε καθεμία από αυτές το δικό της προσωπικό στίγμα.
Η Ελεάνα Στραβοδήμου από την άλλη ως απατημένη σύζυγος προσπαθεί να ξεφύγει από την όλη κατάσταση και να ισχυροποιήσει την θέση της σε ένα πεδίο που οι ζωές όλων αλλάζουν στο λεπτό.
Η Μαρία Χάνου κάνει αισθητή την παρουσία της από την πρώτη στιγμή και ξεκαθαρίζει εξαρχής τον τελικό της στόχο...
Ο Δημοσθένης Φίλιππας και ο Γιάννης Σαμψαλάκης κρατάνε με μεγάλη επιτυχία τα ηνία της επικείμενης ψυχολογικής φόρτισης που έπεται και σίγουρα ξεχωρίζουν για τις ατάκες-φωτιά οι οποίες δένουν απόλυτα σε έναν μαραθώνιο απόλυτης φαρσοκωμωδίας.
Τέλος ο Ευθύμης Μπαλαγιάννης στον ρόλο του δημιουργικού μπάτλερ, βρίσκεται πάντα σε ετοιμότητα και καταφέρνει να μετριάσει τα πράγματα, να αποκρύψει κακώς κείμενα αλλά και να μας χαρίσει αμέτρητες δόσεις αριστουργηματικού γέλιου.

(Πάνος Σταματόπουλος 8/12/17 - http://www.checkinart.gr/archives/10046)

Ένα έργο με όλα τα στοιχεία της φάρσας και της κωμωδίας καταστάσεων, που προσκαλεί σε ανάταση, σε γέλιο, σε χαλάρωση. Και αυτό γίνεται στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Δημήτρης Μυλωνάς (ο οποίος υπογράφει και τη μετάφραση) με ένα λιτό σκηνικό που υπηρετεί τις ανάγκες της φάρσας και τις ανατροπές της, χάρη στην ερμηνεία του Αλέξανδρου Μπουρδούμη (Μουλινό), που γίνεται λάστιχο ανάμεσα σε όσα κάνει και όσα προσπαθεί να κρύψει και στα εξαιρετικά κοστούμια (Miltos), που, στιγμές στιγμές, κλέβουν την… παράσταση.

(ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ 28/11/17 - https://artplay.gr)

Ο Ράφτης Κυριών του Ζωρζ Φεντώ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, στο Από Μηχανής Θέατρο, έχει την ταυτότητα παραδοσιακής φάρσας, διανθισμένης με σύγχρονες αναφορές και ισορροπημένης μέσα στην υπερβολή της. Οι γραφικοί χαρακτήρες υπηρετήθηκαν από τους ηθοποιούς με σαφήνεια και πληρότητα.

(Μαρία Στέλλα Μπινίκου / www.artic.gr)

Στο “Από Μηχανής Θέατρο”, ο σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς “διαβάζει” τον “Ράφτη Κυριών” του Φεντώ σωστά, “οπερετικά”, και στήνει με βάση αυτό, σε ωραία μετάφραση - απόδοση δική του, μια ευφάνταστη, πολύχρωμη παράσταση “κουρδισμένη” σε άπιαστους, ασύλληπτους ρυθμούς και σε ύφος ονειρικής “εξτραβαγκάντσας” (επιμέλεια κίνησης της Ειρήνης Κυρμιζάκη). Με “ομιλούντα” σκηνικά της Αμαλίας Αντώνη, ομόλογα κοστούμια Miltos, παίζοντες φωτισμούς (Γιώργος Αγιαννίτης) και μουσικές Π.Κ. Ενα σωστό “πλοίο των τρελών”, στο οποίο μετέχει ώς πλήρωμα ένας πολυπρόσωπος θίασος με “καπετάνιο” τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη και ισότιμους “ναυτίλους” τους: Άννα Ελεφάντη, Ελεάνα Στραβοδήμου, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Ευθύμη Μπαλαγιάννη, Δημοσθένη Φίλιππα, Γιάννη Σαμψαλάκη, Μαρία Χάνου, Ελένη Βαΐτσου.

(Λέανδρος Πολενάκης / http://www.avgi.gr/article/10812/8644980/e-kryphe-goeteia-tou-zorz-phento )

Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία καταστάσεων, η οποία απογειώνεται ακόμη περισσότερο με την συμβολή μιας πλειάδας από αρμονικά συνταιριασμένους ταλαντούχους συντελεστές. Στο τιμόνι αυτού του εγχειρήματος βρίσκουμε τον Δημήτρη Μυλωνά, ο οποίος μας έχει συνηθίσει σε σκηνοθετικά αρτιότατες παραγωγές και ο «Ράφτης Κυριών» του δεν αποτελεί εξαίρεση αυτής της εντύπωσης. Ο κος Μυλωνάς μας παρουσιάζει με αριστοτεχνική μαεστρία την σατυρική φύση του έργου, ενισχύοντας παράλληλα τον σπιρτόζικο ρυθμό που συνθέτει μια επιτυχημένη κωμωδία. Η μετάφραση του έργου, την οποία έχει επιμεληθεί ο ίδιος ο σκηνοθέτης, λειτουργεί σαν ερμηνευτική συντεταγμένη για τους ηθοποιούς, διατηρώντας αυτούσια την φλεγματική διάθεση του συγγραφέα που αρεσκόταν να γελοιοποιεί τα πάθη της αστικής τάξης. Το κείμενο είναι υπέροχα αποδομένο από τον κο. Μυλωνά, που μας αποκαλύπτει έτσι την διττή του καλλιτεχνική ιδιότητα. Αν λάβουμε υπόψη ότι η ποιότητα μιας παράστασης είναι σε άμεση συνάρτηση με το έμψυχο υλικό που την απαρτίζει, τότε πολλά από τα εύσημα για το κραταιό υπόβαθρο του «Ράφτη Κυριών» πάνε και στην ομάδα των ερμηνευτών που στελεχώνουν το έργο. Τέλος, ιδιαίτερη μνεία δίδεται και στους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, που πλαισιώνουν με τις ικανότητές τους το επιτελείο των ηθοποιών.

(Μαρία Αγγέλου / http://www.kallitexnes.gr/theatre/idame-tin-parastasi-raftis-kirion-tou-zorz-fento-sto-theatro-apo-michanis/ )

Η σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά στην παράσταση του Από Μηχανής αναγνώρισε την ανάγκη γι’ αυτόν τον φρενήρη ρυθμό, τον οποίο διατήρησε από την αρχή μέχρι το τέλος –στην πραγματικότητα, οι θεατές εξοικειώνονται με αυτόν τον ρυθμό πριν καν αρχίσει το έργο, χάρις στον ευρηματικό τρόπο με τον οποίο ο υπηρέτης Ετιέν (απολαυστικός ο Ευθύμης Μπαλαγιάννης, ένα από τα «ατού» της παράστασης) τοποθετεί τους θεατές στη θέση τους. Έχοντας στη διάθεσή του ένα επιτελείο καλών ηθοποιών (τον Αλέξανδρο Μπουρδούμη στον πρωταγωνιστικό ρόλο, τους Δημοσθένη Φίλιππα και Γιάννη Σαμψαλάκη, τις Ελένη Βαΐτσου, Άννα Ελεφάντη, Ελεάνα Στραβοδήμου, Μαρία Χάνου, αλλά και την Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου στον μόνο κυριαρχικό γυναικείο ρόλο, αυτόν της πεθεράς), ο σκηνοθέτης επικέντρωσε τις προσπάθειές του στην επίτευξη της ακρίβειας που απαιτείται για την ανταπόκριση στους ρυθμούς αυτούς. Έτσι, οι σκοτεινότεροι τονισμοί, συνήθως ασυμβίβαστοι με έναν τέτοιο ρυθμό, το υπόστρωμα σεξουαλικής ορμής και αρσενικής κυριαρχίας, χάνονταν, προς όφελος μιας περισσότερο ευφρόσυνης, «σαμπανιζέ» πλευράς, που χάρισε άφθονο γέλιο στους θεατές.

(Σπύρος Κακουριώτης / https://www.e-dromos.gr/enas-kalokourdismenos-theatrikos-michanismos/amp )

ΥΛΙΚΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ


Ράφτης κυριών | Από Μηχανής Θέατρο
Ράφτης κυριών | Από Μηχανής Θέατρο
Ράφτης κυριών | Από Μηχανής Θέατρο
Ράφτης κυριών | Από Μηχανής Θέατρο
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
  • Επιστροφή στις Παραστάσεις
x
SOCIAL MEDIA

Follow us